Chcesz prowadzić sklep? Najwięcej za wynajem zapłacisz w centrum

W jakich lokalizacjach warto wynająć lokal usługowy? Rzecz jasna w miejscach bardzo zaludnionych, gdzie ruch pieszych i samochodów jest duży. W Polsce rynek powierzchni handlowych został zdominowany przez galerie handlowe, główne ulice miast straciły nieco na znaczeniu, ale i tu, w porównaniu do innych lokalizacji, ceny również są wyraźnie wyższe.

W chwili obecnej w Polsce jest około 10 milionów metrów kwadratowych powierzchni handlowych, a ubiegły rok zakończył się oddaniem do użytku ponad 500 tysięcy metrów kwadratowych nowych, lub rozbudowujących się obiektów. Cały czas w ofensywie są galerie handlowe. W dużych miastach bądź powstają nowe, bądź rozbudowują się już istniejące, starsze galerie.

Mniej więcej 40 % całej powierzchni handlowo – usługowej przypada na największe miasta w Polsce, ale należy zaznaczyć, że ich ilość w mniejszych miejscowościach również idzie w górę.

Warto podkreślić, że Polska w chwili obecnej jest najbardziej nasyconym galeriami krajem w regionie Europy Środkowej. Na powierzchnię 225 metrów kwadratowych przypada 1000 mieszkańców, mimo to eksperci są zdania że nasz rynek ciągle jeszcze może wchłonąć nowe realizacje.

Galerie handlowe stanowią oczywistą konkurencję dla ulic handlowych w miastach. Czynsze w najlepszych lokalizacjach w Warszawie mogą sięgnąć nawet 400 złotych za metr kwadratowy miesięcznie. Przeciętne stawki i dla Warszawy i dla innych dużych rynków w galeriach handlowych wynoszą około 150 – 200 złotych za metr kwadratowy co miesiąc, jeśli chodzi o powierzchnię około 100 metrów kwadratowych w prestiżowej lokalizacji.

76
Jak natomiast kształtują się ceny powierzchni handlowych poza galeriami? W WGN w największych miastach obserwujemy zdecydowane zwyżki czynszów w lokalizacjach centralnych – na głównych ulicach i w zabytkowych częściach miast.

130 zł za metr kwadratowy co miesiąc kosztuje np. lokal handlowy o powierzchni 170 metrów kwadratowych w samym centrum Wrocławia, w bliskiej okolicy Rynku. Lokalizacja na parterze, duża witryna od ulicy, recepcja i poczekalnia dla klientów to niewątpliwe zalety.

W Krakowie lokal w stanie deweloperskim w okolicy Rynku, w którym można prowadzić zarówno biura jak i usługi gastronomiczne, umiejscowiony na parterze w kamienicy, właściciel chce zapłaty w kwocie 150 złotych za metr kwadratowy co miesiąc.

W Katowicach za nowoczesną powierzchnię handlową w centrum miasta, blisko galerii, salonów firmowych itp. trzeba zapłacić 130 złotych za metr kwadratowy.

Powyższe zestawienie pokazuje, że stawki za dobre lokalizacje są przeciętnie o około 100 procent wyższe od cen średnich, które w miastach takich jak Wrocław, czy Kraków wynoszą obecnie w WGN około 40 – 50 złotych za metr kwadratowy.

Rzecz jasna takie wyceny uzyskują tylko te nieruchomości, które gwarantują duży przepływ osób, a więc potencjalnych klientów. Poza dobrą lokalizacją liczą się również takie kwestie jak położenie na parterze, wejście od strony ulicy, czy na przykład duże witryny, umożliwiające reklamowanie swoich produktów lub usług.

Magdalena Paluch
Dział Analiz WGN

Data publikacji: 24 lutego 2014
Print Friendly, PDF & Email